דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הסכם פוליגרף הנו מקפח? 

מאת    [ 28/07/2008 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 2787 פעמים ]

שרון מועלם ייבא ביבוא אישי רכב פונטיאק מדגם מיוחד. הרכב היה מבוטח בביטוח מקיף אצל חברת הביטוח מגדל.

באחד הימים הרכב היה מעורב בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקים קשים.

לאחר התאונה שלחה מגדל שמאי לבדוק את הנזקים שנגרמו לרכב, והציעה לשלם למועלם פיצוי מופחת כנגד קבלת הרכב לרשותה. מועלם סרב להצעה. חרף זאת מגדל נטלה את הרכב והעבירה אותו למגרש סוחרי רכב.

בהמשך, הודו מועלם ואחותו כי הגרסה הראשונה שמסרו למגדל באשר לזהות הנהג הפוגע הייתה כוזבת. בעקבות זאת מגדל הסכימה שוב לשלם למועלם פיצוי בסכום מופחת בלבד. מועלם הבין כי הדרך לקבל כספי פיצויים מלאים היא להיבדק בפוליגרף.

בבדיקת הפוליגרף נמצא מועלם דובר שקר. לאור זאת מגדל סירבה לפצותו בגין הנזקים התאונתיים. מועלם בחר כעת לתקוף את קבילות הסכם הפוליגרף ואת ממצאי הבדיקה.

המחלוקת בין הצדדים הובאה להכרעתה של השופטת חדוה וינבאום-וולצקי, מבית משפט השלום בתל-אביב.

הלכה פסוקה, אזכרה השופטת וינבאום-וולצקי, היא כי במשפט אזרחי בעלי הדין רשאים בהסכמה הדדית לנווט את דרך ניהול המשפט ולסטות מדיני הראיות. לכן הסכמת הצדדים כי הסכסוך ביניהם יוכרע באמצעות בדיקת פוליגרף, היא הסכמה מחייבת.

אולם, כדי לתת תוקף להסכם פוליגרף ולתוצאות הבדיקה יש לוודא כי ההסכם עומד בדרישת דיני החוזים וכי לא נפל כל פגם בביצוע בדיקת הפוליגרף.

מועלם חתם על הסכם הפוליגרף. חתימתו מקימה את החזקה כי הוא ידע על מה הוא חותם. מועלם לא טען כי הוא הוטעה לחשוב כי תוכן המסמך שונה מהכתוב בו. לכן אם מועלם לא טרח לקרוא על מה הוא חותם, אין לו אלא להלין על עצמו בלבד.

מועלם נדרש לעניין הפוליגרף שלש פעמים לפחות. הראשונה בהודעתו לחוקר מטעם מגדל. בשנית, בעת שחתם על הסכם הפוליגרף. ובשלישית, בטרם הבדיקה עצמה במכון הפוליגרף כאשר חתם על הצהרה כי בדיקת הפוליגרף נערכת מרצונו החופשי והשאלות הנשאלות הן על דעתו.

לפיכך, פסקה השופטת וינבאום-וולצקי, אין לקבל את טענתו של מועלם כי לא הבין את משמעות המסמך עליו חתם.

מועלם טען כי הסכם הפוליגרף מהווה חוזה אחיד עם תנאי מקפח. טענה זו דינה להידחות, פסקה השופטת וינבאום-וולצקי. אין בהסכם זה כדי לקפח מי מן הצדדים, שכן שני הצדדים נוטלים סיכון שווה כי ההכרעה לא תיפול לטובתם.

גם את טענתו של מועלם על קיומם של פגמים בבדיקת הפוליגרף דחתה השופטת. מועלם לא הציג כל חוות דעת להוכחת פגמים כלשהם בביצוע הבדיקה.

השופטת התייחסה גם להעברת חומר חקירה לבודק הפוליגרף טרם ביצוע הבדיקה. אין בכך כל פסול, ציינה השופטת וינבאום-וולצקי.

"דין וחשבון הועדה לעניין פוליגרף" שנערך בשנת 1981 בראשותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר יצחק כהן קבעה כי לשם ניהול בדיקת פוליגרף ראויה ולשם ניסוח שאלות, על הבודק לדעת פרטים על האירוע. פרטים אלה מובאים לידיעת הבודק מתוך עיון בחומר החקירה ומתוך שיחת הקדמה עם הנבדק.

במקרה זה החוקר שערך את החקירה האמין כי מדובר בתביעה כוזבת. אמונה זו ביקש להנחיל לבודק הפוליגרף. יחד עם זאת, לא הוכח כי לאמירתו של החוקר הייתה השפעה על תוצאות בדיקת הפוליגרף. ממצאי הבדיקה אינם נסמכים על התרשמות הבודק, אלא על תגובות פיזיולוגיות של הנבדק לשאלות עליהן נשאל.

אי לכך יש לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף, ולאור ההסכם עליו חתום מועלם, יש בהן כדי להכריע את גורלה של התביעה לדחייה.

למעלה מן הצורך ניתחה השופטת וינבאום-וולצקי את הראיות שהונחו בפניה והגיעה למסקנה כי קיימות סתירות בנקודות מהותיות באשר לנסיבות גרימת הנזק לרכב, אשר לא ניתן ליישב ביניהן. מכאן, בכל מקרה מועלם לא הצליח להוכיח את תביעתו על פי רמת ההוכחה הנדרשת במשפט אזרחי.

לאחר התאונה, גררה מגדל את רכבו של מועלם למגרש מכוניות. הליכי תביעת מועלם כלפי מגדל התמשכו זמן רב. במהלך תקופה זו שהה הרכב במגרש המכוניות. בחודשים אלה נגרמו לרכב נזקים נוספים ללא קשר לתאונה.

ברגע שמגדל הודיעה למועלם על דחיית תביעתו, היה על מועלם לפעול להוצאת רכבו. יחד עם זאת, כל עוד לא יצאה הודעה רשמית ממגדל כי על מועלם להוציא את רכבו מהמגרש, על מגדל מוטלת האחריות לדאוג לרכב שנטלה והעבירה למגרש המכוניות.

מגדל הביעה הסכמה עקרונית לפצות את מועלם עקב הנזקים שנגרמו לרכב בעת שהותו במגרש. לאור זאת, ציינה השופטת וינבאום-וולצקי, אין צורך לקיים דיון בשאלת חובתה של מגדל מכוח חוק השומרים, התשכ"ז- 1967.

בכל הנוגע לנזקים שנגרמו לרכב בעת שהותו במגרש, חויבה מגדל לשלם למועלם סכום של 20,000 ש"ח. ביחס לנזקים שנגרמו לרכב בתאונה, נדחתה תביעתו של מועלם.

מסמך 182


משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב